Când a început totul, nimeni nu cred că-și mai aduce aminte, dar asta e cu
totul alta poveste. Nimeni nu ar fi bănuit că orașul nostru avea să devină
cunoscut în lumea-întreagă nu datorită curățeniei sau arhitecturii ci tocmai
acestui insolit aspect. Statuile.
Da, cineva avusese năstrușnica idee să comande niște opere de artă –
ieftine până la dumping dacă pot spune -
cu care să mascheze imobilismul arhitectonic și găurile lăsate de
incultură și delăsare. Lumea se mulțumea să treacă strada pe la colț, pe zebră,
fără să privească în stânga sau în dreapta, fără să comenteze, fără să
apostrofeze, fără să mai întrebe.
Comunitatea se lăsase în seama consiliului și acesta lua toate deciziile legate
de urbe și citadini. Așa că atunci când prin diferite colțuri sau piețe apărură
statuile multă lume nici nu realiză schimbarea, pur și simplu nu le băga în
seamă. Oare cum am putea sa-l numim? Orașul fără memorie, sau orașul cu memoria
scurtă sau orașul cu locuitori fără amintiri sau poate că aveți dumneavoastră
alte idei despre cum poate fi numit. Cert e că până nu au început să se
succeadă disparițiile și să se creeze vâlva legată de aceste dispariții nimeni
nu observă statuile.
Da. Cineva din consiliu venise într–o zi cu propunerea de a achiziționa
niște lucrări ieftine dar cu impact pentru a le plasa în diverse puncte alese
pe baze statistice pentru a aduce un plus de ceva în viața monotonă a orașului.
A fost căutat artistul, de fapt acest lucru nici nu a fost prea greu, pentru că
la prețurile propuse de Consiliu nu au fost prea multe nume care să liciteze
proiectele. De fapt au fost doar două nume – cel puțin așa susțin legendele
urbane și graffiti-urile pasajelor
subterane. Cine au fost cei doi artiști nu se mai știe pentru că din
păcate Consiliu nu a înregistrat nimic – o coincidență stranie ați putea spune
– dar chiar așa s-a întâmplat. In diverse colțuri ale orașului au fost
amplasate postamentele aferente fiecărei
sculpturi și astfel la intersecția străzilor Providenței cu Întâmplării
a apărut un postament ciudat în formă de limbă ce susținea două buze topite
într-un O mare de tipar. O limbă care nu ofensează, nu oripilează și nici nu
dezgustă dar în același timp nici nu oferă prea multe informații legate de
buzele ramase într-o mirare continua. In piațeta Revoluției a apărut o ureche
imensă crescută parcă din pavaj dar de al cărei postament era legat inseparabil
tot canalul auditiv ca un pat și dacă intrai prin pavilion ajungeai în acest
canal auditiv transparent. La coltul străzii Opalescente cu strada Furtunii
apăruse un cub ca un zar numai ca însemnele punctelor erau de fapt niște găuri
negre fără adâncime, consistență sau temporalitate. Urma apoi o fântână
arteziană inversă, două palme care se întretăiau ca yin și yang, un obiectiv de
camera foto imens care putea zoom-a apropiindu-se amenințător de cer, o gură de
canal pusă vertical, un cort, o scorbură într-un postament încrustat cu inimioare,
o față de masă care vălurea obsesiv și ostentativ și mai erau niște lucrări
periferice nu mai puțin ciudate : o bicicletă răsturnată, o borcan de miere cu
capacul căzut, o lanternă, un fluier de arbitru și o umbrelă cu dantelă. Toată
această înșiruire nu a fost făcută decât să vă dea o idee despre ciudățeniile
acceptate de consilieri în contul acelor sume mizere de criză. Nimeni și nimic
nu ar fi avut ceva de spus dacă nu s-ar fi observat că în unele seri dinspre
ureche se auzeau melodii jalnice sau de-a dreptul imunde, rar de tot câte o
notă suavă și de cele mai multe ori curgea un amestec lăptos de vulgar și incoerent. Dinspre limba aceea
roșu-vineție se mai auzeau câteodată vaiete sau strigate mirate… și culmea, din
oraș începură să dispară complet câinii și pisicile vagaboande, cerșetorii și
au fost și hoteluri care au reclamat dispariția unor clienți… da clienți care
închiriau camera, despachetau totul și apoi dispăreau. Camerele de bagaje ale
hotelurilor se umpleau încet dar sigur de bagaje abandonate și tot mai multă
lume venea în oraș, se caza după care dispărea. Cazul a ajuns la urechile
reporterilor, ziarele au preluat știrea și uite așa bulgărele avalanșei odată
pornit nu a mai putut fi oprit. Camere de control, care de televiziune, lume
puhoi, interviuri, curioși, nebunie.
Viața cenușie a orașului a fost dată peste cap. Si nimic nu a mai fost ca
înainte. Nimeni nu a putut spune ce se întâmpla de fapt. Nimeni nu a elucidat
vreodată misterul (asta până când Firus a intrat pe fir) și statuile și-au
văzut mai departe de viața lor pentru că nimeni nu s-a gândit să le
dezafecteze. Din toată această afacere singurele care au avut de suferit au
fost hotelurile. Fluxul de turiști a rămas constant. Oameni care se cazau,
despachetau și dispăreau pur și simplu. Tot mai multă lume credea că devenisem
orașul sinucigașilor, dar nimeni nu avea curajul să o declare public. La
marginea orașului au început să apară una după alta clădiri cu obiecte
abandonate. Si încet, încet, orașul și-a schimbat forma, partea noua cu
clădirile alocate obiectelor abandonate a crescut (cerând tot mai multă forță
de muncă pentru a înregistra, cataloga și stoca obiectele abandonate) și din
vechiul oraș aproape că n-au mai rămas vizibile decât operele de arta sau
obiectele statui care își vedeau în continuare de datoria lor…
Limba aceea rămasă între buzele deschise a continuă mirare, urechea
muzicală, fântâna arteziana inversă, zarul cu găurile negre palmele dispuse în
yin și yang…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu